MADAGASKAR
Economie
Economie
To read about MADAGASCAR in English - click here
Hotels Trivago |
Economie
Algemeen
Madagaskar is een van de armste landen ter wereld, waar meer dan de helft van de bevolking van de landbouw leeft. Ook de export bestaat voor een groot deel uit agrarische producten. De economie groeit erg traag door o.a. corruptie, lage wereldhandelsprijzen, slechte infrastructuur, geïsoleerde ligging, geringe koopkracht van de bevolking en natuurrampen. Het bruto nationaal product per hoofd van de bevolking bedraagt op dit moment (2017) slechts $1.600 dollar per jaar. Ongeveer 70% van de bevolking leeft onder de armoedegrens. In het droge zuiden komt zelfs hongersnood voor.
Ten opzichte van het buitenland houdt Madagaskar sinds enkele jaren een opendeurpolitiek, dat wil zeggen dat elk land Madagaskar in mag komen om te investeren.
Landbouw, veeteelt en visserij
Voedingsgewassen worden over het algemeen op kleinschalige bedrijven op het hoog plateau verbouwd. Rijst is veruit het belangrijkste product; sinds 1972 moet rijst worden ingevoerd. Gestreefd wordt naar zelfvoorziening maar dat zal niet gemakkelijk zijn door het gemis aan moderne machines en verouderde irrigatiesystemen.
advertentie |
Rijstvelden in MadagaskarPhoto: Maky (Alex Dunkel) CC 3.0 Unported no changes made
Nieuwe plantmethoden geven weer wat hoop. Voor eigen gebruik worden cassave, zoete aardappelen, avocado’s, bananen, citroenen, grondnoten en groenten verbouwd. Exportproducten als vanille, koffie en thee hebben minder last van de natuur. Ze worden namelijk in de vruchtbare streken verbouwd. Koffie is het belangrijkste exportproduct. Madagaskar is de grootste producent van vanille ter wereld. De vanille wordt verbouwd in gebieden tussen het hoog plateau en de noordoostkust. Verder neemt Madagaskar ongeveer een derde van de wereldproductie van kruidnagels voor zijn rekening. Er worden ook sisal, peper, suikerriet, tabak en katoen verbouwd en men is begonnen met de aanleg van theeplantages.
advertentie |
Vrouwen sorteren vanillepeulen in Sambava, MadagaskarPhoto: Lemurbaby CC 3.0 Unported no changes made
Ondanks de grote hoeveelheid vee, vooral van belang als statussymbool, heeft de veehouderij bijna geen economische waarde. De veehouders zijn halfnomaden. De weidegrond wordt inefficiënt gebruikt. Er worden met name zeboes gehouden, en verder runderen, varkens, schapen, geiten en kippen. Zeboes worden voornamelijk gehouden door de Antandroy-stam en de Mahafaly-stam uit het zuiden en de Bahalava-stam uit het westen. De zeboes zijn bijna heilige dieren, die alleen geslacht en gegeten worden tijdens sociale en religieuze feesten. Er zijn in Madagaskar bijna net zoveel zeboes als mensen. De Fransen hebben tevergeefs geprobeerd van de Madagassische boeren moderne veehouders te maken met runderen uit Europa, maar dat is niet gelukt. De Madagassiërs hielden liever vast aan de zeboes.
advertentie |
Zeboe-herder op MadagaskarPhoto: Wayne77 CC 4.0 International no changes made
De export van vis wordt steeds belangrijker. Debet hieraan is de tonijn- en garnalenproductie, die in korte tijd verdriedubbeld is. Tachtig procent van de visexport gaat naar Europese landen. Met name de Vezo-stam zijn echte vissers, vaak nog op traditionele wijze.
Er bestaat een verdrag met de Europese Unie over visvangst door EU- landen in de Madagassische wateren in ruil voor betaling.
Delfstoffen, handel en industrie
De aanwezigheid van veel delfstoffen is aangetoond, maar er wordt weinig geëxploiteerd, o.a. vanwege slechte bereikbaarheid en een slechte infrastructuur. Belangrijkste mineralen zijn grafiet, chroomerts, mica, ijzererts en verschillende halfedelstenen zoals toermalijn, beril, zirkoon, topaas, amethist en celestijn. De laatste jaren wordt er veel saffieren gevonden en geëxploiteerd. De grootste kristal ter wereld is in Madagaskar gevonden, 18 meter lang, een diameter van 3,5 meter en een gewicht van 380 ton. In de jaren tachtig werd begonnen met de exploitatie van bauxiet en titaniumerts.
advertentie |
Mijnbouwactiviteiten in de jungle nabij Ambatondrazaka, MadagaskarPhoto: RoseyPerkins CC 4.0 International no changes made
De handelsbalans vertoont nog steeds een fors tekort. Met een zeer terughoudende importpolitiek probeert men het nadelig saldo te beperken. Ingevoerd worden voedingsmiddelen (vooral rijst), aardolie, machines en transportmiddelen. In 2017 werd ervoor $ 2,7 miljard geïmporteerd uit met name China, Frankrijk en verder uit Zuid-Afrika, India en de Golfstaten De voornaamste uitvoerproducten zijn koffie, kruidnagels, vanille en garnalen. In 2017 werd er voor $ 2,3 miljard geëxporteerd naar met name Frankrijk, Hongkong, Japan, China, Verenigde Staten en Nederland.
advertentie |
De president van Madagaskar spreekt op het UK-Madagascar Trade & Investment Forum in Londen, 19 november 2015Photo: Foreign and Commonwealth Office CC 2.0 Generic no changes made
De industrie is hoofdzakelijk op de binnenlandse markt georiënteerd, slechts ongeveer 6% van de beroepsbevolking is werkzaam in deze sector. De meeste bedrijven verwerken agrarische producten, zoals rijst, tabak, koffie en katoen. De suiker- en vleesverwerkende industrieën produceren voor de export. De vlees- en ook de kipindustrie heeft echter ernstig te lijden onder het protectionistische beleid van Europa. Madagaskar ging op een gegeven moment zelfs kippen uit Europa importeren. De exploitatie van aanwezige olievoorraden is tot nog toe niet van de grond gekomen. Andere belangrijke industrieën zijn de cement- en kunstmestindustrie. Er hebben zich de laatste jaren ongeveer 400 Franse bedrijven op Madagaskar gevestigd.
Verkeer
De aanleg van wegen en spoorlijnen is door klimaat en landschap moeilijk en kostbaar. Van de ca. 60.000 km weg is 15% verhard. Maar verhard of niet, in het regenseizoen overstromen de wegen, worden modderig en zijn nauwelijks nog te berijden. Zelfs belangrijke steden zijn soms niet bereikbaar over de weg. De beste wegen bevinden zich op het centraal plateau en aan de oostkust. In het westen zijn nauwelijks goede wegen te vinden. Dit brengt regelmatig problemen met zich mee voor de voedselaanvoer.
De cyclo-riksja is een wijdverbreid vervoermiddel in Madagaskar, vooral in de steden in de provinciesPhoto: IanjaMbola CC 4.0 International, no changes made
Door de gebrekkige verbindingen over land zijn de kustvaart en de luchtvaart belangrijk. Veel goederenverkeer vindt plaats door het 600 km lange Pangalanes kanaal, dat uit een aaneenschakeling van lagunes bestaat en voor ongeveer een derde bevaarbaar is. Toamasina is de belangrijkste haven van Madagaskar met een directe spoorlijn naar de hoofdstad Antananarivo. De haven van Antsiranana is een militaire haven. Ook Mahajanga, aan de westkust, heeft een grote haven die echter te ondiep is voor grote zeeschepen.
De haven van Toamasina (Tamatave) dient als de belangrijkste toegangspoort van Madagaskar naar de Indische Oceaan en de wereldPhoto: JialiangGao www.peace-on-earth.org CC 4.0 International no changes made
Over de weinige spoorlijnen worden veel goederen en mensen vervoerd. Er lopen met name spoorlijnen in het noorden en zuiden van het centraal plateau. Antananarivo heeft een internationale vlieghaven. De meeste andere wat grotere steden hebben kleine vliegveldjes voor binnenlandse vluchten. Het net van vliegroutes is in verhouding tot de omvang van de bevolking het dichtste van de wereld. Air Madagascar is de nationale luchtvaartmaatschappij.
Air Madagascar, TF-EAB, Airbus A340-313Photo: Anna Zvereva from Tallinn, Estonia CC 2.0 Generic no changes made
MADAGASKAR LINKS
Advertenties
• Madagascar vliegtickets boeken? VliegenNaar
• Hotels Trivago
• Rondreis Madagaskar Djoser
• Hotels Madagaskar
• Bouw je eigen Madagaskar-rondreis
• Madagaskar Sawadee Reizen
• Reisgidsen en kaarten Madagaskar
Nuttige links
Dieren in Madagaskar (NMadagaskar informatie - Reizendoejezo (N)
Reisinformatie Madagaskar (N)
Reisverhaal over Madagaskar, Lemuren, Kameleons en Baobabs (N)
Rondreis Madagaskar (N)
Startpagina Madagaskar (N)
Bronnen
Bradt, H. / Madagascar
Bradt
Greenway, P. / Madagascar & Comoros
Lonely Planet
Lanting, F. / Madagascar : een wereld verdwaald in de tijd
Fragment
Rozeboom, A. / Madagaskar: mensen, politiek, economie, cultuur, milieu
Koninklijk Instituut voor de Tropen/Novib
Stevens, R. / Madagascar
Chelsea House Publishers
CIA - World Factbook
BBC - Country Profiles
laatst bijgewerkt november 2024Samensteller: Arie Verrijp / Geert Willems